Et aktivt liv på trods af demens.

Musik, sang og dans: Demens rammer især hukommelsen og evnen til at ræsonnere, men glæden ved musik, sang og dans forsvinder ikke. Ofte kan man huske melodier og sangtekster, selvom man glemmer andre ting. Det samme gælder, hvis man har lært at spille et instrument eller kan nogle dansetrin.

Fysisk aktivitet og motion: Fysisk aktivitet kan forebygge problemer med helbredet, give velvære i krop og sind, bedre appetit og afhjælpe problemer med forskudt døgnrytme og dårlig nattesøvn. Hvis man er vant til at gå ture, løbe, cykle, svømme eller dyrke idræt, så bliv ved med det, så længe det er sikkert.

Er man ikke er vant til at røre sig ret meget, er det aldrig for sent at komme i gang. Start med noget overkommeligt. Gå en lille tur hver dag og få frisk luft – gerne en fast rute med nogle genkendelige fikspunkter. Prøv med tiden at gøre gåturene længere og at sætte tempoet op.

Foreninger og klubber: Plejer man at være udadvendt og selskabelig, er det vigtigt at holde fast i sit sociale netværk og undgå at blive isoleret. Uro, støj og store menneskemængder kan dog virke overvældende på mennesker med demens.

Gør aktiviteterne enkle: Demens kan medføre, at vante aktiviteter bliver svære eller helt uoverkommelige. Man er måske vant til at spille bridge, men har fået svært ved at overskue det. Eller man plejer at spille badminton, men skal nu have hjælp til at huske tøj og ketcher, finde omklædningsrummet og banen, man spiller på.